Egem Unla Helva Sohbetinden Maniler

10 Ocak

İki yayın öncesine bakarsanız; geçmiş yüzyıllarda Anadolu’nun bir çok yerinde kışın yapılan “helva sohbeti” konusunu yazmıştım. Hatta kadınlar arasında bir çeşit “helva falı” şeklinde manile söylendiğini eklemiştim.
Egem Un,  blog buluşmasında jest yaptı. Ben de “Egem Un” ile un helvası yaparak mani söyleme geleneğini hatırlatmak istedim.
Bu güzel etkinliğe katılan harika blogger dostlarıma teşekkür ederim. Toplamda altı kişi cevap vermiş. Un helvasını Iraz Ana –annemle- yaptık, ardından manileri sıraladım.
egem un
Egem Un

Un Helvası yapım aşamalarını da anlatalım. Geçen sefer bir tarif de istenmişti.
Un Helvası:
 1 Çay Bardağı Sıvı Yağ
4 Yemek Kaşığı Tereyağı
2, Su Bardağı Egem Un
2,5 Su Bardağı Şeker
3,5 Su Bardağı Su
Süslemek İçin: Fındık, Ceviz.
Sıvıyağ ile tereyağını tencereye alıp eritiyoruz. Öbür yanada şekeri ve suyu tencerede kaynatıyoruz. Unumuzu ekleyip besmeleyle karıştırıyoruz. Unu “Vav Harfi” şeklinde karıştırırsak belki muradımızda olur. Vav harfinin özelliğini geçmiş yazıya bir göz atın.  Evet tatlı bir kahverengi hale dönünce sıcak şerbetin bir kısmını una katarız. Buharları üzerinde hızlı hızlı şerbeti yedirelim. Helva hallenince tenceredeki son şerbetide ekleyip iyice çektirelim. Arada ceviz, fındık da katarız. Helvanın demlenmesini sağlayalım.
un helvasi yapim asamalari
Un Helvası Yapım Aşamaları

Manilere başlayalım:
Gülay’cığım senin manin:
Ah palyoço
Gülen ayva ağlayan narsın
Karartma sen hiç kalbini
Yasın bitecek, şansın yakında dönecek.
Sevgili Adadenizi “Saadet Uslu” sıra senin maninde:
Daldan dala gezersin.
Işığı camdan süzersin.
İleride olanları
Fotoğraftan gösterirsin.
Şafak Hanımcığım sizin de maniniz:
Şişede gül bozulmaz.
Dert kağıda yazılmaz.
Bu Allah’ın yazısıdır,
Yazılanlar bozulmaz.
un helvasi serbetlenirken
Un Helvası Şerbetlenirken

Arkeorehber şimdi senin manin de:
Görürüm bir fatih
Vermiş elini omzuna
Geçerken geçmişin yolundan
Geleceğe bir ışık vuracak.
Oytunla Hayat, Şebo’cuğum:
Bir çift göz bakar derinden
Baykuş gibi izler uzaktan
Dönsen yüzüne baksan
Neşeyle gelecek yanına.
Artık o geleni bana da haber verirsin.
Evet, Reyhane bakalım sen sevecek misin? Sıra sende:
Ay aşar geçip gider
Gözlerin dalıp gider
Fillerin diyarından
Gelecek sana güzel haber.


mani sahipleri
Mani Sahipleri

Yayını biraz geciktirsem de manilerden biri dışında hepsini kendim yazdım. Umarım seversiniz. Yeni yılınız size uğurlu gelsin. Bir yazının sonuna daha geldik.
Herkese bol kahkahalı keyifli günler diliyorum.



BENZER YAZILAR

12 yorum

  1. Ahahahahahaaaa :)
    Daha dün aklıma geldi bizim helva manileri noldu diye... Yazacaktım hatta bugün sana...

    Haber vermezmiyim hiç ;)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim mani için. Umarım hepimiz için güzel ve verimli bir yıl olur. Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Bu diş ağrımla canımı helva çektirdin ya yaşa sen..Çok eğlenceli, şansım bol olsun ne diyelim:)

    YanıtlaSil
  4. Amin. Bu maniye başka bir şey dennmez :)
    Öperim seni tatlım :)

    YanıtlaSil
  5. Bu tarifler tez vakitte uygulana:) Teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. Kış gecelerine de helva yakışır hani :)
    Un helvasını da, irmik helvasını da severim, ama şekerden korktuğum için nadir yaparım.
    İşte o nadir zamanın vakti gelmiş midir dersin bahce perim. Manili helva yapan ellerinize emeğinize ve nefesinize sağlık :)) sevgiler..

    YanıtlaSil
  7. Mükemmel yaaa :) Manileri nasıl yazdınız yaa :)
    Blog buluşmaları mı oluyor Safiye Hanım.
    Aslında ben de çok istiyorum etkinliklerde ve sosyalleşme açısından blogcularla buluşmak.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz daha tanınınca sizi de çağırırlar. Yakın zamanda sizi mimleyelim. :) Demirkadın;)

      Sil
  8. Ben bilmiyordum. Sayenizde öğrendim

    YanıtlaSil
  9. Un helvasını çok severim yapan olsa da yeeek modundayım şuan 😀 Maniler de çok hoş ☺️❤️

    YanıtlaSil
  10. Bayılırım helvaya, harika görünüyor :)

    YanıtlaSil